Teveel Papier is NEGATIEF.
Dan maken we het maar positief.
In bovenvermelde camera moet normaal vlakfilm , negatieffilm, in de vlakfilmhouders van 9 x 12 cm.
Tegenwoordig is alles duur? Zo ook de negatieffilms , en door het weinige gebruik er nog van, zijn bepaalde formaten gewoon niet meer verkrijgbaar. Om nu een bestaande , verkrijgbare film, aan te passen aan het 9 x12 cm formaat is moeilijker dan je denkt. Dit moet gebeuren in een volledig donkere kamer. Die kamer is geen probleem , het snijden in volslagen duisternis wel. En ik,heb maar tien vingers. Dus …. Keek ik uit naar een alternatief. Een tijdje terug kon ik een voorraad fotopapier in het juiste formaat opkopen. Dat hebben we dus maar gedaan, want de prijs viel heel goed mee en het diende toch maar om ermee te experimenteren. Nu het is altijd een risico lichtgevoelig papier te kopen via via, maar hierbij had ik weer geluk. Al heb ik advertenties gezien, via 2dehands of marktplaats waarbij men lichtgevoelig papier aanbood en als argument dat het een volledige verpakking was, het papier uit de zak haalde , er een foto van maakte , en daarna terug in de verpakking. Tja mensen , er zitten effectief 25 vel in de verpakking. Niet gebruikt…..
Terug naar mijn verhaal. Fomaspeed N 412 fotopapier paste perfect in mijn platen/vlakfilmhouder bij boven genoemde camera. En, ik kan de cassette vullen bij rood licht. Dat is mooi meegenomen.
Omdat ik gelezen had op het www dat fotopapier een iso gevoeligheid heeft van +/- 3 a 6 iso stelde ik mijn lichtmeter in op zijn laagste iso waarde. En dat is ISO 6. Eerst het matglas op de camera, compositie maken en scherpstellen, wat niet altijd makkelijk is wanneer er niet veel licht valt op het onderwerp. Dus zetten we het diafragma volledig open en verlichtten we desnoods het onderwerp met een hulplicht. Daarna meten we het licht met de lichtmeter en brengen we deze waarde over naar de camera. Nu rest er ons alleen maar het matglas te verwijderen en de vlakfilmcassette in de plaats te zetten. Diafragma terug dicht naar de gekozen waarde , filmschuif verwijderen en tot slot de sluiter indrukken en tellen tot het aantal seconden voorbij is. Daarna terug op de sluiterknop drukken om de sluiter te sluiten stand D. En zeker niet vergeten, de filmschuif terug op zijn plaats steken zodat er geen licht meer aan het papier kan. Kunnen er dan geen problemen voordoen ? Natuurlijk wel, fotografeer je te dichtbij , scherpstellen is mogelijk, maar de balguittrek is zo groot, dan moet je je belichtingstijd corrigeren/ verlengen. Hoeveel ? moeten we uitzoeken , ergens op het www zullen er wel tabellen zijn voor een gelijkaardig type camera , of ik moet de verlengfactoren van mijn Mamiya C330 gebruiken. Ook moeten we ervoor zorgen dat de vlakfilmcassette goed bevestigd word op de camera . Zoals je kan zien op de laatste foto hieronder, had ik de cassette geplaatst, de filmschuif bijna volledig verwijderd maar onmiddellijk gezien dat de cassette er schuin opzat. . dus de schuif onmiddellijk terug naar beneden. Al was het te laat . Je ziet een overbelichte driehoek op het papier.
Verder is het papier gedurende 2 minuten ontwikkeld in een oplossing van een overjaarse NEUTOL WA papierontwikkelaar en daarna , zonder spoelen in het fixeerbad. Het papier spoelen gebeurde onder stromend water gedurende 1 minuut waarna ik het papier , na het afzwemen, liet drogen op een droogrek van gaas.