Leica IIIB - Fomapan 400 as 1600

ANTWERPEN & ZONHOVEN

Fomapan 400

belichten als ISO 1600

Vanochtend las ik op een Analoge Foto Forum , de vraag , hoe een Fomapan 400 negatieffilm zich zou gedragen , indien belicht als ISO 1600.  In een ver verleden belichtte ik  de Agfapan 400 als 1600 Iso en ontwikkelde ik deze in Neutol papierontwikkelaar. Hierdoor kreeg ik een krachtig beeld, met een beperkte toonschaal, wel met voldoende grijstinten en een alles overheersende korrel. En dat ? … gaf karakter aan het beeld.  Kan ik de Fomapan 400 ook pimpen?  Natuurlijk ,   en welke ontwikkelaar te gebruiken ?  In tegenstelling tot vroeger beperkt ik mij , in mijn vernieuwde analoge belangstelling, tot slechts 1 negatiefontwikkelaar. Namelijk, de zo vertrouwde RODINAL , maar nu onder de RO9 naam.

Dus tijd om een test te doen. 
camera: Leica III B
lens: Jupiter 12 F2.8 - 35 mm (LZOS)

RODINAL RO 9

Wat ben ik GEK op Korrel

De combinatie van deze ontwikkelaar en de pellicule van de Fomapan 400  doet me spontaan glimlachen. Zeker toen de resultaten uit de ontwikkeltank kwamen.  In een verhouding van 1 deel ontwikkelaar op 50 delen in totaal kreeg ik mooie negatieven.  10ml RO9( Rodinal) en de rest aanvullen met water van 20° tot een werkoplossing van 500ml gaat in de Paterson Super System  4 ontwikkeltank.  De eerste minuut onder constant kiepen, daarna elke 30 seconden tweemaal kiepen. Dit voor een totaal van 24 minuten ontwikkelen.
Na een 30 seconden stopbad en een vijftal minuten fixeren kan de film gespoeld worden onder een constante stroom. Daarna drogen.  Tot slot worden de negatieven in hoge resolutie ingescand met behulp van de EFH (Essential Film Holder) , een kaiser slimlite Pano  en een Nikon D800 met bijhorend 105 mm macroobjectief.  De omzetting van negatief naar positief is gedaan met Negative Lab Pro (NLP) v2.4.2 waarna het werk in Photoshop zich beperkte tot het verwijderen van de stofjes.

Voel me goed met het resultaat, op pellicule van hoge gevoeligheid is het normaal dat korrel prominent aanwezig is.  Kan ik dit combineren met een toch ruime toonschaal, een goed dynamisch bereik en haarscherpe beelden, …. Kunnen we alleen maar tevreden zijn.  Ook aangenaam verrast met de kwaliteit van de Jupiter 12 , in 2020 nog aangekocht in Charkow Oekraine,  weliswaar zijn alle opnames gemaakt met F11, maar als we de totale combinatie bekijken, van de lens met de inmiddels al 83 jarige Leica IIIB , kunnen we alleen maar concluderen dat … analoge fotografie … tijdloos is.
© STEFAN MIGALSKI - Fomapan 400 als 1600 - Leica IIIB - Jupiter 12 F2.8-35mm
© © STEFAN MIGALSKI - Fomapan 400 als 1600 - Leica IIIB - Jupiter 12 F2.8-35mm
© © STEFAN MIGALSKI - Fomapan 400 als 1600 - Leica IIIB - Jupiter 12 F2.8-35mm
© STEFAN MIGALSKI - Fomapan 400 als 1600 - Leica IIIB - Jupiter 12 F2.8-35mm
© STEFAN MIGALSKI - Fomapan 400 als 1600 - Leica IIIB - Jupiter 12 F2.8-35mm
© STEFAN MIGALSKI - Fomapan 400 als 1600 - Leica IIIB - Jupiter 12 F2.8-35mm
© STEFAN MIGALSKI - Fomapan 400 als 1600 - Leica IIIB - Jupiter 12 F2.8-35mm
© STEFAN MIGALSKI - Fomapan 400 als 1600 - Leica IIIB - Jupiter 12 F2.8-35mm
© STEFAN MIGALSKI - Fomapan 400 als 1600 - Leica IIIB - Jupiter 12 F2.8-35mm
© STEFAN MIGALSKI - Fomapan 400 als 1600 - Leica IIIB - Jupiter 12 F2.8-35mm